۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۱
تعداد بازدید: ۱۵۴۱۱۰
وزارت نفت اعلام کرده برای جلوگیری از قاچاق سوخت سهمیه بنرین آزاد و مدت زمان نگهداری و میزان سهمیه بنزین دولتی را هم کاهش داده، اما مگر قاچاق سوخت توسط مردم عادی صورت می‌گیرد؟ در حالی‌که همه می‌دانند سرانه مصرف بنزین خودرو‌های داخلی دو تا سه برابر استاندارد جهانی است.
کد خبر: ۸۳۱۴

 

 
 
خسارت حداقل 4 میلیارد دلاری کشور از قاچاق سوخت/ روزانه چقدر بنزین و گازوئیل قاچاق می‌شود
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، ذخیره سهمیه بنزین ۱۵۰۰ تومانی که تا پیش از این، ۹ ماه و به میزان حداکثر ۵۴۰ لیتر بود، از این پس به شش ماه و حداکثر ۳۶۰ لیتر کاهش یافت. البته ذکر این مهم لازم است که سهمیه بنزین یارانه‌ای ۱۵۰۰ تومانی (۶۰ لیتر در هر ماه) تغییر نکرده است.

پنهان کردن نابرابری عرضه و تقاضا پشت قاچاق سوخت؟|دیواری کوتاه تر از مردم نیست!

وزارت نفت اعلام کرد، این تصمیم (کاهش سهمیه بنزین) برای جلوگیری از قاچاق سوخت، گرفته شده؛ ضمن اینکه سهمیه بنزین ۱۵۰۰ تومانی در کارت‌های سوخت شخصی تغییری نکرده است.
 
بنابراین مردم در استفاده از کارت‌های جایگاه‌های سوخت محدودیتی ندارند و می‌توانند پس از استفاده از سهمیه بنزین آزاد کارت‌های سوخت خود، از کارت‌های سوخت جایگاه‌ها نیز استفاده کنند.
 
اما سوالی که مطرح می شود اینکه مگر مردم چقدر در خروج غیر قانونی سوخت کشور دخالت دارند که کاهش سهمیه بنزین آزاد آن‌ها بتواند در کاهش قاچاق سوخت تاثیر بگذارد؟!
 
بر اساس اعلام جلیل سالاری، معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت پالایش و پخش کشور، روزانه حدود ۱۵ میلیون لیتر سوخت قاچاق که معادل سالانه ۴ میلیارد دلار است از کشور خارج می‌شود!
 
در جدیدترین اخبار هم رئیس کل دادگستری خوزستان از توقف سه فروند شناور خارجی در آب‌های این بندر در حین دریافت بیش از یک میلیون و هزار لیتر سوخت قاچاق از لنج‌های صیادی خبر داد!
 
با این اوصاف، مشخص است که قاچاق سوخت ایران از طریق افراد یا خرده گروه‌های عادی انجام نمی‌گیرد که با چنین تصمیمی بتوان از قاچاق سوخت جلوگیری کرد! 
 
بنابراین، به نظر می‌رسد موضوع ناترازی تولید و مصرف بنزین که اصلی‌ترین مقصر آن هم خودروهای بی‌کیفیت داخلی هستند برای چنین تصمیمی توجیه‌پذیرتر باشد!
/تابناک.
برچسب ها: یارانه معیشتی یارانه ها سرپرست خانواده
ارسال نظر
آخرین اخبار